26 februari 2011

Oh, please

Det är så roligt att lyssna på de brittiska journalisterna i pressrummet när de dividerar med varandra om resultat och listor. Alla brittiska reportar jag sett i min dar har varit omgivna av ett intrikat system av listor och förteckningar, siffror och statistik som de sitter och skyfflar runt.
Mannen mittemot mig denna eftermiddag är likadan.
Först frågar han mig artigt om jag möjligtvis vet någon som är expert på yngre, mer okända svenska dressyrryttare. Jag ser mig om i pressrummet på jakt efter gurus, men alla har troppat av till Ridsportförbundets lunch.
Efter en stund hör jag hur han börjar muttra för sig själv, med en lista i handen och en arg rynka mellan ögonbrynen. "This ranking is crap. They say he´s 67:th. But he´s sixteenth in the world!"
Sen överlägger han och hans kollega om vem som ska bevaka vad under eftermiddagen. Rankingmannen tillstår att han inte alls är påläst inför hoppningen. "I have done no homework on the showjumping, but I guess I can bluff my way through it".
Så råkar ni få ni höra ett engelskt hoppreferat med statistik som verkar tagen ur luften, you know who to blame.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar